duminică, 13 decembrie 2015

Proiect educational ”Schimbarea incepe cu noi”

        Manifestarile de violenta verbala si fizica intre elevi si colegii lor,intre parinti si elevi si intre parinti si profesori sunt tot mai des intalnite in scoala.
           Cauzele sunt multiple: situatia financiara precara,violenta in familie,lipsa de supraveghere a parintilor,influenta negativa a anturajului,consumul de alcool si droguri,promovarea non-valorilor in mass-media si emisiunile cu caracter violent.
            Efectele sunt si mai ingrijoratoare: scaderea performantelor scolare,sfidarea si nerespectarea regulilor impuse de scoala,ostilitate,agresivitate in comportament si limbaj fata de elevi si profesori.
De ex:exprimari jignitoare,poreclire,tachinare,ironizare,intimidare,insultare precum si  agresiunile fizice de orice natura :bruscare,impingere,lovire,aruncarea cu diverse obiecte in colegi si chiar in profesori.
          Mai nou,una dintre cauzele violentei in scoala este datorata si jocurilor pe calculator gen shootere,RPG-uri( Counter Strike,GTA sau Metin 2, Warcraft etc…)Acest fenomen care a luat amploare in ultimii ani datorita lipsei implicarii parintilor in viata scolara si sociala a elevilor din lipsa de timp a creat tulburari de comportament,devianta comportamentala si chiar inadaptare sociala.
     Una dintre solutiile posibile pentru combaterea violentei in scoala ar fi organizarea unui cerc al elevilor pentru dezvoltarea abilitatilor moral-civice ca o alternative de petrecere a timpului liber in mod constructiv. Intalnirile cu elevii vor avea loc in fiecare saptamana miercurea,timp de o ora.Vom organiza activitati cu caracter  preventiv,campanii de informare asupra efectelor nocive ale drogurilor si alcoolului,prezentari,discutii interactive de grup pentru explicarea cauzelor si consecintelor violentei,constientizarea riscurilor la care se expun atunci cand cedeaza asupra presiunilor anturajului din dorinta de a se integra intr-un grup desi stiu ca ceea ce fac este gresit sau periculos.
       Elevii trebuie incurajati sa se implice in discutii,sa participe activ la viata comunitatii prin actiuni de voluntariat sau de servicii aduse  comunitatii.
     Avocatii,judecatorii,politistii pot constitui resurse excelente care sa-I ajute pe elevi sa inteleaga ca dreptul lor de a decide intre bine si rau atrage anumite consecinte si riscuri la care se expun cand aleg sa intre in anturaje din mediul infractional. Elevii trebuie pusi in contact cu realitatea.
In activitatile desfasurate in cadrul cercului,elevii pot ei insisi sa joace rolul profesorului,sa lucreze impreuna in grupuri mici pentru realizarea unui proiect de promovare in scoala sau pentru rezolvarea unor probleme.
       Activitatile de invatare prin servicii aduse comunitatii pot fi sustinute de catre scoala si comunitate( fundatii,ONG-uri,dar si institutii publice si culturale).

Solutiile pe care le-am gasit nu se rezuma doar la nivelul de cerc al elevilor ci si la crearea unui club al parintilor in scoala si la instruirea profesorilor printr-un curs de mediere scolara mai exact organizarea  unei sesiuni de formare initiala in domeniul medierii pentru parinti si profesori. Astfel incat fiecare profesor care ar urma acest curs ar deveni mediator  in propria scoala.Toti actorii implicati parinti,elevi si profesori ar putea fi participanti si beneficiari.
           Proiectul ”Schimbarea incepe cu noi” trebuie sa se produca in primul rand prin schimbarea atitudinii profesorilor fata de activitatea didactica .Profesorul trebuie sa fie in primul rand un facilitator si un moderator al actului didactic sa formeze participanti activi la transformarea societatii in care traim intr-o maniera constrctiva. Bineinteles ca aceste lucruri nu le  putem realiza fara suport si sprijin din partea parintilor. Trebuie sa gasim o cale comuna ,o punte de legatura ,sa existe interactiune,comunicare ,cooperare si toleranta pentru opinii diferite.
Trebuie sa cultivam respectul  fata de drepturile celorlalti prin asumarea responsabilitatilor si prin intelegerea cat mai clara a obligatiilor pe care le avem fiecare dintre noi parinte,elev si profesor.
Si pentru ca eu de una singura nu pot sa iau initiativa legislativa sa creez functia de mediator scolar doresc ca Proedus,sa imi fie partener si sa gaseasca o cale prin care sa initieze aceste cursuri de mediere scolara in care profesorii din Bucuresti si toti cei interesati sa invete sa negocieze conflictele intre elevi,profesori,parinti astfel incat institutia scolara sa nu se mai transforme intr-un camp de lupte intre forte si sa incercam impreuna sa prevenim si sa combatem violenta in scoala si sa nu mai devenim subiectul principal in mass-media.
Consider ca prin aceste cursuri de mediere cadrele didactice in special vor dobandi capacitatea de a solutiona conflictele si ar putea sa asigure un climat de incredere in scoala. Prin abordarea constructiva a conflictelor vom reusi sa avem niste relatii deschise cu elevii,le vom reda increderea in potentialul lor,facilitand cooperarea intre familie si scoala si delegandu-le responsabilitati pe care ni le asumam.
Eu voi incepe prin a pune in aplicare ceea ce am invatat la cursurile de formare continua si voi incerca cu pasi mici sa promovez valorile reale prin studierea unor cetateni exemplari cu elevii mei. Vom face si un proces simulat,in saptamana Altfel sau de ziua scolii,pe 9 mai voi face un proiect cu ei despre Uniunea Europeana si vreau sa ne apucam si de editarea revistei scolii.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu