duminică, 19 iunie 2022

Drepturile Copilului

Introducere / Conținut

Convenția cu privire la Drepturile Copilului a fost adoptată de către Adunarea Generala a Națiunilor Unite la data de 20 noiembrie 1989 și ratificată de România în 1990.

Principii generale ale Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului:

-interesul superior al copilului
-nondiscriminarea
-dreptul la supraviețuire și dezvoltare
-protecție contra exploatării și abuzului

Copiii trebuie admiși ca participanți în evenimentele care le afecteazã viața, fiind liberi sã-și exprime propria opinie. Ei au dreptul ca ideile lor sã fie auzite și luate în serios.

Drepturile copilului pot fi organizate în 4 categorii:

  1. drepturi de supraviețuire
  2. drepturi de dezvoltare
  3. drepturi de protecție
  4. drepturi de participare
Material pentru elevi/Categorii de drepturi din Conventie

1.Dreptul copiilor la supravieţuire prin alimentație, apă, locuinţă, standarde adecvate de trai, haine, îngrijire medicală şi susţinerea familiei. Traiul în bunăstare – dreptul la supravieţuire include toate nevoile noastre fundamentale. Se includ aici mâncarea şi adăpostul, standardul nostru de viaţă şi sănătatea noastră.

art 6-Supraviețuirea și dezvoltarea copilului
art 9-Separarea de părinți
art 18-Responsibilitatea părinților
art 24-Servicii medicale și de sănătate
art 26-Asistența socială
art 27-Nivelul de trai
art 31-Odihnă, joacă, timp liber

2.Dreptul copiilor la dezvoltare prin educaţie, joacă, cultură, religie, deprinderi de viaţă, reabilitare şi susţinerea necesităţilor speciale. Aceasta include dragostea şi afecţiunea, suportul psihosocial.
 Dezvoltarea potențialului – se referă la faptul că anumite condiții trebuie îndeplinite pentru a permite dezvoltarea optimă a personalității. În acest grup de drepturi se încadrează: educaţia, familia, cultura şi identitatea, ca părți importante ale vieții noastre.

Art 5-Respectarea drepturilor părinților
Art 7-Nume și cetățenie
Art 8-Protecția identității
Art 10-Reunificarea familiei
Art 21-Adopția
Art 23-Copiii cu dizabilități
Art 28-Educația
Art 29-Finalitățile educației
Art 30-Copiii aparținând minorităților

3.Dreptul copiilor la protecţie de violenţă, abuz, neglijare, droguri şi alcool, exploatare, muncă şi încălcarea intimităţii. Include copii cu necesităţi speciale, copii în contact cu legea, refugiaţi sau cu dizabilităţi şi dreptul la recuperare.
Protecția împotriva relelor tratamente – se referă la dreptul copiilor de a fi protejați împotriva abuzului, neglijării, violenței, torturii, răpirii exploatării şi muncii forțate.

art 2-Nediscriminarea
art 11-Protecția împotriva răpirii și sechestrării
art 19-Protecția împotriva abuzurilor
art 20,22 Tinerii fără familie,Copiii refugiați
art 25-Verificarea periodică a tratamentului și îngrijirii copilului
art 32-Munca copiilor
art 33-Protecția față de stupefiante și substante psihotrope
art 34,36 Protecția contra exploatării 
art 35-Protecția contra vânzării și traficului de persoane
art 37,38,39-Tortura și detenția,Război și conflicte armate,Reabilitare și integrare
art 40-Justiția pentru copii

4.Dreptul copiilor la participare  prin dezvoltare şi relaţionare socială şi acces la informaţie. Aceasta include exprimarea opiniilor şi învăţarea responsabilităţii.
 A avea un rol – se referă la capacitatea de a participa la decizii, la libertatea de asociere, la libertatea de gândire și de a primi informaţii din mai multe surse.

Art 3-Binele copilului este crucial
Art 12-Libertatea de opinie a copilului
Art 13-Libertatea de exprimare
Art 14-Libertatea de gândire, de conștiință și religie
Art 15-Dreptul la întruniri publice pașnice
Art 16-Protejarea vieții private
Art 17-Accesul la informații adecvate

Sarcină de lucru
Fiecare grup pregăteşte un afiş despre o categorie de drepturi ale copilului. 
 scriu textul articolelor din Convenţia privind drepturile copilului-ediție prescurtată;
 adaugă imagini / desene care simbolizează drepturile respective;
se gândesc și adaugă responsabilități asociate drepturilor.

Metoda Turul Galeriei
1. Constituirea microgrupurilor 4-5 elevi
2. Prezentarea sarcinilor de lucru
3. Cooperarea pentru realizarea sarcinilor de lucru
4. Expunerea produselor
5. „Turul galeriei”: Membrii grupurilor observă lucrarile expuse, adresează întrebări ghidului referitoare la conţinutul lucrărilor, notează pe post-it-uri comentarii, pe care le lipesc pe lucrările observate;
6. Reexaminarea (evaluarea) rezultatelor: Componenţii fiecărui grup reexaminează lucrările şi citesc observaţiile colegilor de pe post-it-uri;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu